Divat,  Magazin

Zara titkos világának rejtelmei

A nyári divat 2023-ban izgalmas és sokszínű lesz, a romantikus, cowboy és rock and roll stílusok keveredésével. Ezt Mehdi Sousanne, a Zara tervezője állítja, aki jól ismeri a márkát, hiszen a Zara a legnagyobb sikertörténetek egyike a magas utcai divat világában. A Zara az Inditex, a világ legnagyobb divatkereskedője tulajdonában áll, amely számos boltjával, például a Massimo Dutti és a Pull & Bear láncokkal rendelkezik. A cég 1800 beszállítóra támaszkodik világszerte, de a legtöbb ruhát Spanyolországba szállítják, ahol a központja található, hogy aztán 97 ország boltjaiba eljuttassák. A Zara nem hirdet, és ritkán ad interjút, de az első boltja megnyitásának 50. évfordulója alkalmából ellátogattam a galíciai központjukba, hogy bepillantást nyerjek a titokzatos márka működésébe.

Az Inditex, amelynek vezérigazgatója Oscar Garcia Maceiras, a gyorsan változó piaci környezetben próbálja megtalálni a helyét, különösen a Shein és a Temu nevű, rendkívül olcsó online versenytársakkal szemben, akik közvetlenül Kínából szállítanak. Emellett az Egyesült Államok vámjainak bizonytalansága is nehezíti a helyzetet. Maceiras azonban biztos abban, hogy Donald Trump vámjai nem zavarják meg a Zara ellátási láncát, és a cég terjeszkedési tervei az Egyesült Államokban, amely jelenleg a második legnagyobb piacuk, nem változnak. „Fontos, hogy a diverzifikáció kulcsszerepet játszik számunkra. Szinte 50 különböző piacon termelünk, nem exkluzív beszállítókkal, így hozzászoktunk a változásokhoz” – mondja.

A Zara története az első bolt megnyitásával kezdődött, amely mindössze egy rövid autóútra található A Coruna városától. Azóta a cég 350 tervezőt foglalkoztat, a munkatársak pedig körülbelül 40 különböző országból származnak. Mehdi szerint az inspiráció forrása bárki lehet, a „utcától” kezdve a mozifilmeken át a kifutókig. Az ötleteit mindig egy hangulati táblázat elkészítése után kezdi el skiccelni. A mintázó helyiségben a tervek papírmintákra kerülnek, amelyeket manökenekre tűznek ki. A varrónők azonnal elkészítik az első szövetmintákat, hogy azokat első próba alkalmával fel lehessen próbálni. Mar Marcote, a mintázó, 42 éve dolgozik a cégnél, és még mindig nagyítóval ellenőrzi a ruhákat a végső gyártás előtt. „Amikor befejezem a terméket, és látom, hogy jól néz ki, majd néha ki is fogynak, az csodálatos” – mondja.

A Zara megváltoztatta a vásárlási szokásainkat. A régi időkben a kiskereskedők évente csak két fő kollekciót adtak ki, tavaszi/nyári és őszi/téli. Évtizedeken át a legtöbb lánc alacsony költségű gyárakba kiszervezte a gyártást, és a ruhák akár hat hónappal később érkeztek meg. A Zara azonban ellentmondott a hagyományos bölcsességnek azzal, hogy a ruhák egy jelentős részét közelebb gyártatja, és sokkal gyakrabban változtatja a termékeket. Ennek köszönhetően sokkal gyorsabban reagálhat a legújabb trendekre, és minden héten új termékeket tud bevezetni az üzletekbe. A ruhák több mint fele Spanyolországban, Portugáliában, Marokkóban és Törökországban készül. A központi irodában egy kis gyártósor is működik, emellett hét közeli gyárat is birtokol a cég.

A logisztika és az adatok szintén kulcsszerepet játszanak a Zara sikerében. Minden egyes ruhadarabot Spanyolországban, valamint Hollandiában található elosztó központjaiból csomagolnak és küldenek ki. „A pontosság szintje abszolút kritikus” – mondja Maceiras. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy az utolsó pillanatban a megfelelő döntéseket hozzuk, hogy megfelelően felmérjük a vásárlóink igényeit, és ennek megfelelően alakítsuk a divat ajánlatunkat a különböző helyszíneken.” Vagyis annak biztosítása, hogy a megfelelő termékek a megfelelő boltokba kerüljenek.

A központban a termékmenedzserek valós idejű adatokat kapnak arról, hogyan teljesítenek a ruhák a világ boltjaiban, és – ami kulcsfontosságú – a vásárlók visszajelzéseit, amelyeket megosztanak a tervezőkkel és a vásárlókkal, akik a szezon folyamán az igényeknek megfelelően módosíthatják a kínálatot. A Zara nem csupán árkedvezményekkel próbálja fenntartani a vásárlói érdeklődést, hanem csak kétszer évente tart leárazásokat.

Bár a Zara eddigi népszerűsége megkérdőjelezhetetlen, a cégnek most számos kihívással kell szembenéznie, mivel az idei év elején lassabb értékesítési növekedést mutatott. „A legfőbb kihívás az Inditex számára az, hogy továbbra is releváns maradjon egy olyan divat világban, amely egyre gyorsabb és olcsóbb” – mondja William Woods, a Bernstein európai kiskereskedelmi elemzője. A mainstream versenytársak, mint például az H&M, a Mango és az Uniqlo, mind próbálnak felzárkózni, miközben a piacot a Shein és a Temu zavarja meg. Maceiras hangsúlyozza, hogy a Zara üzleti modellje nem az árra épít. „Természetesen azon dolgozunk, hogy elérhető áron kínáljuk termékeinket a vásárlóknak. De számunkra kulcsfontosságú, hogy olyan divatot kínáljunk, amely inspiráló, minőségi, kreatív és fenntartható.” A Zara hosszú utat tett meg, mióta alapítója, Amancio Ortega megalapította a céget, és ma is a családja többségi tulajdonában van.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62j2dxe9zyo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük