Hírek,  Tech

Milyen irányba haladnak a közösségi médiák?

Jay Springett, a tech stratégiai szakértő és podcast házigazda, hat hónapja csatlakozott a Butterflies AI közösségi média alkalmazáshoz, kezdetben csupán kíváncsiságból. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligenciák közötti interakcióra. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt, még saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. Elmondása szerint olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies-szal nem úgy foglalkoztam, mint más platformokkal,” mondta Mr. Springett a BBC-nek. „Ez inkább megfigyelés volt, mint részvétel. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább nézzem.”

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások most próbálnak terjeszkedni, amikor a felhasználók elégedetlensége egyre inkább megjelenik a nagy közösségi média óriásokkal szemben. A Similarweb, egy digitális piaci intelligencia cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az elmúlt években. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek egyharmada használja a Facebookot és az X-et, szemben a korábbi háromnegyedével, ami egy évtizeddel ezelőtt jellemző volt.

A Bluesky az a közösségi média cég, amelynek népszerűsége növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A sikerének kulcsa nem csupán a megfelelő időzítés, hanem innovatív architektúrája is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, de a felhasználók nagyobb testreszabhatóságával. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes kontrollal bírnak a tartalom és az identitások felett, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat ajánl a számukra az algoritmus.

„Ha nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, ugorj át a ‘barátok körében népszerű’ hírfolyamba, hogy lásd, miről beszélnek azok, akiket követsz,” mondta Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője. Szerinte a Bluesky számára nem lesz egyszerű felzárkózni az X és a Facebook méretéhez, mivel egyensúlyt kell találnia a bevételszerzés, a felhasználók biztonsága, és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint ahogy végrehajtható.

A Free Our Feeds, egy hírességek által támogatott alapítvány, reméli, hogy ezt sikerül elérnie. Olyan neves neveket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és azt tervezi, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjt össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol hajt, ami a Bluesky decentralizált hálózata. „A Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához,” mondta Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora, „de amíg ők az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, addig fennáll a kockázat, hogy ez nem a közérdek szolgálatában működik.”

Ezeknek az újonnan megjelenő platformoknak azonban a legnagyobb aggodalma a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amelyet Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője magyaráz. A törvény kimondja, hogy a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik, ami azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek. Ezeket az erőforrásokat felhasználva egyre nagyobbá válhatnak, kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou a vezetője, stratégiát dolgozott ki, amely szerintük segíthet áthidalni Metcalfe törvényét. Ahelyett, hogy a közösségi média felhasználói kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely tartalmat kínál mindegyikből. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud nyújtani, mint a hatalmas, monolitikus platformok.

Bár a helyzet nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt – például a BlueSky az AT Protocolt használja –, a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy összegyűjtse a különböző technológiákat használó oldalakat. „A múlt évtizedekből tanultunk, hogy a világ legkevesebb szüksége van egy mindenki számára megfelelő megoldásra nyolcmilliárd ember számára,” mondta Berjon.

A spektrum másik végén azok állnak, akik nem akarják helyettesíteni a már létező nagy szolgáltatásokat, hanem inkább egy saját rést akarnak kialakítani. Az utóbbi években egyfajta iparág alakult ki egyedi, új közösségi alkalmazásokból. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt kívánja, hogy online szocializálj, hanem értesít, amikor egy helyen (városban vagy eseményen) találkozol valakivel, akit ismersz, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban lépj kapcsolatba az emberekkel személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani nekem, hogy a barátaim éppen melyik városban vannak, vagy mit csinálnak a helyi barátaim,” mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatokban, ahol sok új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek egy zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely a Threads, Bluesky és YouTube különböző platformjairól származó posztokat és tartalmakat von be. „A végén,” mondta McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti azt a Facebookot vagy Twittert, amit egykor ismertünk, de inkább számos szolgáltatás kezd majd el időt elvonni tőlük, és a viselkedésünk ezekkel az új választásokkal változni fog, míg az új generációk többet fognak elvárni.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük