Hírek,  Tech

Milyen irányba tartanak a közösségi média platformok?

Jay Springett, a technológiai stratéga és podcaster, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, és végül több mint hat hónapig maradt. A Butterflies célja, hogy lehetővé tegye az emberek és mesterséges intelligenciák közötti interakciót. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel való interakció révén, sőt még saját Beanie Babies gyűjteményét is elindította. Elmondása szerint úgy érezte, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimuláció keretein belül. „A Butterfliesben nem úgy vettem részt, mint más platformokon. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint aktív résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy folytassam a nézését” – mondta a BBC-nek.

A Butterflieshez hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni abban az időszakban, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a közösségi média óriásaival. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználói az Egyesült Királyságban a 2024. január óta közel 25%-kal csökkentek. Nemcsak az X szenvedett, hanem a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években a Similarweb adatai szerint. A Pew Research Center jelentése azt találta, hogy a fiatalok körében a Facebookot és az X-et használók aránya egy évtizeddel ezelőtt a háromnegyed volt, míg most már csak egyharmaduk használja ezeket a platformokat.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely folyamatosan növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A Bluesky sikere azonban nemcsak a megfelelő időzítésnek köszönhető, hanem új architektúrájának is, amely egy X-szerű élményt ötvöz a magasfokú testreszabhatósággal. Az olyan centralizált rendszerekkel ellentétben, ahol a közösségi média cégek teljesen ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, a Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl a számukra az algoritmus. Ha például nem tetszik a Bluesky általános diskurzusának, akkor átválthatnak a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássák, miről beszélnek az általuk követett emberek.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint azonban a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése, valamint a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek tűnik, mint amilyen valójában. Az Free Our Feeds néven ismert, hírességek által támogatott alapítvány ezt a célt tűzte ki. Az alapítvány mögött olyan neves személyiségek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és terveik szerint a következő három évben 30 millió dollárt (23 millió font) szeretnének gyűjteni, hogy támogassanak egy nyílt közösségi média ökoszisztémát, amelyet az AT Protocol, a Bluesky decentralizált hálózata működtet.

Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc kurátorának egyike elmondta: „A Bluesky erős alapokat teremtett a közösségi média infrastruktúrájának megosztásához, de amíg ők a legfőbb üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, addig fennáll a kockázat, hogy nem a közérdek szolgálatában működik.” Azonban a legnagyobb aggodalom a feltörekvő platformok számára a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője, amely más népszerű platformok, például a Meta Threads mögött áll, elmagyarázza, hogy ezt Metcalfe törvénye foglalja össze. A törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, amelyeket arra használhatnak, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az igazgatója, olyan stratégiával rendelkeznek, amely reményeik szerint segít áthidalni Metcalfe törvényének kihívásait. Azt tervezik, hogy megváltoztatják a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. A Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely képes tartalmat kínálni az összes közösségi média szolgáltatásból. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás révén a Social Web Foundation azonos értéket tud nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok.

A helyzet azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De vannak megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy összegyűjtsék azokat az oldalakat, amelyek különböző technológiákat használnak. „Az egyik dolog, amit az elmúlt évtizedekből megtanultunk, az az, hogy a világ legkevésbé szükséges egy olyan megoldás, amely mindenkire vonatkozik” – mondja Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább egy saját rést szeretnének kialakítani, mintsem helyettesíteni a meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazásokat fejlesztő ipar alakult ki. Az egyik ilyen alkalmazás a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams készített. A Mozi nem azt akarja, hogy online szocializáljunk, hanem értesít arról, mikor fogunk ugyanabban a városban, vagy eseményen lenni valakivel, akit ismerünk, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi hálózatok korszakát eredményezik, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat jelenik meg, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíthet az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírcsatornáról böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmait vonzza. „A végén valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás felváltja a Facebookot vagy a Twittert, ahogy azt korábban ismertük, inkább több szolgáltatás kezd el időt tölteni ezekkel a régi stílusú, egységes hírcsatornákkal, és a viselkedésünk elmozdul ezekkel az új választ

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük