
Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban 18 éves fiatalok is vezethetnek vonatokat, miután a minimális életkor csökkent 20 évről. Ezt a lépést a kormány a járművezetői hiány kezelésére tette, amely az utóbbi időszakban egyre súlyosabb problémát jelentett a vasúti szolgáltatások terén. A közlekedési miniszter, Heidi Alexander, a változást „merész intézkedésnek” nevezte, amely célja a vonatszolgáltatások javítása és ezer új munkahely megnyitása. A vasúti ágazatban tapasztalt járművezetőhiány miatt gyakran késnek a vonatok, és a helyzet a jövőben várhatóan még rosszabbá válik, mivel sok járművezető nyugdíjba vonul, és a cégek nehezen találnak új munkavállalókat.
A vasúti szakszervezet, az Aslef, üdvözölte a változást, mondván, hogy ez lehetőségeket teremt a frissen végzett iskolások és egyetemista fiatalok számára. Az 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts elmondta a BBC-nek, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni, de várnia kellett. Charlie, aki Nottinghamshire-ben él, elárulta, hogy apja is vonatvezető, és mindig is lenyűgözte a szakma. Hozzátette: „Ha 18 évesen pályázhattam volna, azt máris megtettem volna, és közvetlenül az iskola után kezdtem volna el dolgozni. Nagyszerű lett volna, ha korábban elkezdhetem, mert tudtam, hogy mit akarok csinálni.” Szerinte a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik nyilvánvalóan képesek ellátni a feladatot, hogy belépjenek az iparágba, és ezzel a munkaerőt „fiatalabbá és sokszínűbbé” tegyék.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatása szerint 18 évesek képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vonatüzemeltető cég is a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, ami azt jelenti, hogy a járművezetők önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítása érdekében. Azonban előfordulhatnak zökkenők az utasok utazásaiban, ha nincsenek elegendő önkéntesek, vagy ha a járművezetők betegség miatt nem tudnak munkába állni. A Közlekedési Minisztérium (DfT) adatai szerint a szolgáltatás előtti estén a törlések 87%-a járművezetői hiány miatt történik.
A brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a járművezetők 30%-a nyugdíjba vonul. A női járművezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbséghez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, a 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek azt mondta, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőség a fiatalok számára”. Kiemelte, hogy szélesíti a potenciális jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget teremt a vasúti iparágban, amelyhez a fiatalok hozzáférhetnek. „Ez támogatni fogja a fiatal járművezetőket, a női járművezetőket, és több sokszínűséget hoz a szakmába” – tette hozzá.
A járművezetők béréről és munkakörülményeiről folytatott sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, amíg meg nem állapodtak a szakszervezeti tagokkal egy bérmegállapodásban. A kormány és az Aslef nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy mennyivel emelkedik a járművezetők átlagos bére a bérfejlesztések után. A Rail Delivery Group adatai szerint 2023-ban az átlagos jövedelem évi 60,055 font volt, és a BBC becslése szerint a bérfejlesztések alapján a 2024/25-ös évre körülbelül 69,000 font körüli átlagfizetés várható.
A DfT tájékoztatása szerint a bérek a különböző vonatüzemeltető cégek között eltérőek, de az átlagos járművezetők a teljes képesítést követően évi 30,000 font körüli kezdőbérre számíthatnak, fokozatosan növekvő jövedelemmel, ahogy egyre több tapasztalatot szereznek. A vonatvezetővé válás képzése általában 1-2 évig tart. A DfT úgy véli, hogy új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek 18 éves fiatalok számára már decemberben elérhetővé válhatnak.
A korábbi konzervatív kormány tavaly végzett konzultációja a járművezetők minimális életkorának csökkentéséről „túlnyomó támogatást” kapott az iparág különböző szereplőitől. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk során a fiatalok bevonása kulcsszerepet játszik a gazdaság fellendítésében, és hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok szakképzett és kielégítő pályákat találjanak. Mick Whelan, az Aslef főtitkára hangsúlyozta, hogy az iparág jelenleg lemarad a fiatal tehetségekről, mivel nem várják meg, amíg 20 évesek lesznek, hogy karriert találjanak. A kormány arról is tájékoztatott, hogy Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is már csökkentették a járművezetők minimális életkorát, míg a Transport for London már 2007 óta lehetőséget biztosít a 18 éves fiataloknak a metróvezetői gyakornokságra.

